Mäkelä Marika
Esittely
Kotisivu”Luotan, että pajalla työskentelevät painajat keksivät ideoilleni oikean ratkaisun.”
Marika Mäkelä tunnetaan parhaiten ekspressiivisenä värimaalarina. Hän suosii maalauksissaan runsaita, paksuja värikerroksia ja lähes kolmiulotteisia siveltimenvetoja. Myös hänen graafisemmassa tuotannossaan on värielämyksellä tärkeä osa. Mustaa piirroksellisuutta teokseen tuovat primitiiviset merkit. Mukana kulkee symbioottinen äiti ja lapsi -teema sekä muinaisten islamilaisten ja kiinalaisten kulttuurien ornamentit ja kirjainmerkit.
Taidegrafiikkaa Marika Mäkelä on tehnyt 1990-luvun alusta lähtien. Merkit toteutetaan fotoetsauksena, tasainen väri akvatintalla ja viimeinen silaus annetaan metallinhohtoisilla painoväreillä. Maalausten materiaalintuntua ja fyysisyyttä hän ei pyri vedoksiin siirtämään. Päinvastoin hän sanoo grafiikan parissa tapahtuneiden kokeilujen hedelmöittäneen hänen tapaansa maalata.
Grafiikanpajalla työskentely on Marika Mäkelälle tilaisuus kokeilla tekniikkaa ja työtapoja, jotka vedostamisen ammattilaiset toteuttavat hänen toiveittensa mukaan. Hän ei aio itse opetella grafiikan tekemistä. ”Tiimiluottamus on syntynyt. Luotan, että pajalla työskentelevät kädet keksivät ideoilleni ratkaisun.”
[fvplayer src=”http://himmelblau.fi/video/onthehuntforthewhitelight.mp4″ width=”384″ height=”216″ autoplay=”false”]
CV
Syntynyt Oulussa 1947, asuu ja työskentelee Helsingissä. Valmistui Suomen taideakatemian koulusta 1973.
Taiteellinen läpimurto 1980-luvun uuseksspressionismin aikaan, jolloin yhdessä Marjatta Tapiolan ja Leena Luostarisen kanssa raivasi tietä suomalaisille naisille taiteen tekijöinä.
Valtion kuvataidetoimikunnan valtionpalkinto 1974 ja 1984, kunniamaininta Cagnes-sur-Merin maalausfestivaaleilla 1977, Ars Fennica -palkintoehdokkuus 1992, viisitoistavuotinen taiteilija-apuraha vuodesta 1993 lähtien, Suomen kulttuurirahaston erikoispalkinto 1994.
Teoksia esillä lukuisissa yksityisnäyttelyissä Suomessa sekä Tukholmassa, Malmössä, Pariisissa, Baselissa, Kölnissä ja Kööpenhaminassa. Oli mukana Pariisin biennaalissa 1983, uuden skandinaavisen maalauksen esittelyssä New Yorkissa 1990 sekä Barbicanin taidegalleriassa Lontoossa 1992.
Julkisia teoksia: Tuusulan kunnantalo 1980, Kivenlahden uimahalli, Espoo, triptyykki Konst Tid Tanke Gävlen konserttitalossa 1997, Kauniaisten kirrko, Oulun ? 2005.
Retrospektiivinen näyttely 1998 Helsingin Taidehallissa sekä Oulun taidemuseossa, Gävlen taidekeskuksessa, Göteborgin taidehallissa sekä Turun Aboa Vetus & Ars Nova -museossa.
Lisälukemista
Amman, Jean-Cristophe, Sandqvist, Tom: Marika Mäkelä. Kunsthalle Basel 1988.Nyrhinen, Tiina: Sydän, läsnäolo ja energian virta. – Nyrhinen, Tiina ja Väisänen, Hannu: Vedostuksia. Suomalaista taidegrafiikkaa 2000-luvulta. Helsinki 2003.
Sandqvist, Gertrud: Leena Luostarinen, Marika Mäkelä, Silja Rantanen. Galleria Exit Krista Mikkola, Vantaa 1984.
Sandqvist, Gertrud: Rakastetun muotokuva. Pyynikinlinna, Tampere, 1986.
Sinisalo, Soili: Marika Mäkelän luona taiteilijan työhuoneessa Myllypurossa 3.6.1985. Taidemaalaria tapaamassa, toim. Aune Jääskinen et al., Suomen taideakatemia, 79/1985.
Valjakka, Timo: Synnyt. Nykytaiteen lähteitä. Nykytaiteen museo, Helsinki 1989.
Valkonen, Markku: Kuvataide vuoden 1970 jälkeen – kohti sitoutumista. Sarajas-Korte, Salme (toim.): Ars Suomen taide 6, Keuruu 1990.
Introduction
Homepage” I count on the printers to find a suitable solution for my ideas. ”
Marika Mäkelä is best known as an expressive colour painter. She favours generous, thick layers of colour and nearly three-dimensional brushstrokes. Colour-experiences play a central part also in her more graphic works. Primitive symbols add black, drawing-like effects. Her works feature a symbiotic mother and child -theme and often include ornaments and characters of ancient Islamic and Chinese cultures.
Mäkelä has produced art graphics since the early 1990s. Her symbols are realised with photoetching, her uniform colours with aquatint, and the last touch is added with metallic printing inks. Instead of aspiring to transform the physicality and material effects into her prints, Mäkelä states that experiments with printmaking have enriched her painterly idiom.
Working at the Printmaking Studio allows Mäkelä to try out different techniques and methods – professional art printers transform her wishes into practice. She does not intend to learn the art of printing. “I have learned to trust the team. I trust my ideas in their skilled hands.”
CV
Born in 1947 in Oulu. Lives and works in Helsinki.
Graduated from the Finnish Art Academy School in 1973.
Artistic breakthrough during the neoexpressionism of the 1980s, during which time prepared the way for Finnish women artists together with Marjatta Tapiola and Leena Luostarinen.
Finnish State Prize of the National Council for Visual Arts in 1974 and 1984, Merit Award at the International Festival of Painting in Cagnes-sur-Mer in 1977, Ars Fennica nomination in 1992, Finnish State Artist Grant for 15 years in 1993, Finnish Cultural Foundation Special Award in 1994.
Numerous solo exhibitions both in Finland and abroad, e.g. in Stockholm, Malmö, Paris, Basel, Köln and Copenhagen.
Participated in the Paris Biennial in 1983, New Scandinavian Painting in New York in 1990 and in Barbican Center in London in 1992.
Public works: Tuusula County Hall in 1980, Kivenlahti swimming hall, Espoo in 1984, triptych Art, Time, Throught in Gävle Concert Hall in 1997, Kauniainen Church in 2001.
Retrospective exhibition in Göteborg Kunsthalle and in Aboa Vetus & Ars Nova Museum in Turku.
Additional reading
Amman, Jean-Cristophe, Sandqvist, Tom: Marika Mäkelä. Kunsthalle Basel 1988.Nyrhinen, Tiina: Sydän, läsnäolo ja energian virta. – Nyrhinen, Tiina ja Väisänen, Hannu: Vedostuksia. Suomalaista taidegrafiikkaa 2000-luvulta. Helsinki 2003.
Sandqvist, Gertrud: Leena Luostarinen, Marika Mäkelä, Silja Rantanen. Galleria Exit Krista Mikkola, Vantaa 1984.
Sandqvist, Gertrud: Rakastetun muotokuva. Pyynikinlinna, Tampere, 1986.
Sinisalo, Soili: Marika Mäkelän luona taiteilijan työhuoneessa Myllypurossa 3.6.1985. Taidemaalaria tapaamassa, toim. Aune Jääskinen et al., Suomen taideakatemia, 79/1985.
Valjakka, Timo: Synnyt. Nykytaiteen lähteitä. Nykytaiteen museo, Helsinki 1989.
Valkonen, Markku: Kuvataide vuoden 1970 jälkeen – kohti sitoutumista. Sarajas-Korte, Salme (toim.): Ars Suomen taide 6, Keuruu 1990.