Neuvonen Kirsi

Esittely

Kotisivu

Kirsi Neuvosen usein sarjallisessa grafiikan tuotannossa toistuvat yhä uudelleen muutamat perusaiheet: puvut, talot, puut, suihkulähteet, ruukut ja historian vahvat naishahmot. Viiva piirtää herkästi, tausta toistuu vanhan näköiseksi patinoituna ja värit vahvasti murrettuina.

Länsimainen kulttuuriperintö hedelmöittyy Neuvosen työssä monipolviseksi assosiaatioketjuksi. Graafisten kukkien ja puutarhojen liepeillä seikkailee usein tyylitelty ihmishahmo, jonka olemus on velkaa antiikin ajan pienille savifiguureille. Aika ja muinaisten kalligrafisten kirjoitusmerkkien kieli ovat viime aikoina kiehtoneet Neuvosta yhtä lailla kuin asiallisen nykyaikamme tapa merkitä ja kirjata vuosia ja vuorokaudenaikoja. Vanha postmodernisoituu, nykyaika saa pintaansa kerroksen kotoisaa patinaa. Retrettiin hän toteutti vuonna 2002 kokonaisuuden Pala taivasta ja pala maata, jossa käytettiin myös arkkitehtonisia elementtejä tunnelman luomiseksi, kuten seinissä ruostutettua peltiä ja poikkeuksellisia väripintoja seinissä.

Hiljattain Neuvonen on toteuttanut tilaustyön Tampereella evankelisluterilaisen seurakunnan hiljentymiskappeliin. Kappelissa teos ”Ikuisen elämän lähde” (ks. kuva vieressä) toimii kirkollisten tilaisuuksien lähdeaineistona teokseen liitettyjen tekstien kautta. Teoksen kuvat toimivat itsenäisesti, sekä visuaalisina että kerronnallisina elementteinä, ja yhdessä tekstien kanssa.

Grafiikan sarja Ikuisen elämän lähde koostuu diptyykeistä, joissa teoksen toisella puolella on päivän teksti, toisella tekstiin sopiva kuva. Tässäkin teossarjassa keskeiseksi nousi naisen vaiettu osa historiassa. Neuvonen tarjoaa teoksillaan uusia tulkintoja taidehistorian vakiinnuttamiin tarinoihin.

CV

Syntynyt Keuruulla 1960, asuu ja työskentelee Jyväskylässä. Käynyt Savonlinnan taidelukion 1976-79, Oriveden opiston kuvataidelinjan 1979-80 ja Lahden taidekoulun 1980-84.

Teoksia ensi kerran näytteillä Keuruulla 1981. Osallistunut lukuisiin kotimaisiin ryhmä- ja yhteisnäyttelyihin ja Suomen taiteen näyttelyihin ulkomailla sekä grafiikan biennaaleihin ja triennaaleihin mm. Jyväskylässä, Belgiassa, Italiassa, Jugoslaviassa, Puolassa, Japanissa, Hollannissa, Ranskassa, Norjassa, Engalnnissa ja Irlannissa. Yksityisnäyttelyjä Ranskassa, Ruotsissa, Englannissa ja Skotlannissa.

Valtion taidepalkinto 1987, Suomi-palkinto 1997. Toiminut opettajana Jyväskylän yliopiston taidehistorian laitoksella vuodesta 1985. Valtion kuvataidetoimikunnan jäsenenä 2000-2003.

Lisälukemista

Castrén, Hannu: Tunteilija. Kirsi Neuvosen haastattelu, Grafiikanlehti 1997.
Huovi, Hannele, Markkanen, Jyrki ja Neuvonen, Kirsi: Että muistaisit. 2002.
Nyrhinen, Tiina: Aikamatkalla antiikista nykyaikaan. Kirsi Neuvosen haastattelu, Grafiikanlehti 2002.
Neuvonen, Kirsi: Jumalaisia naisia, Atena Kustannus 1997
Neuvonen, Kirsi: Arkeologisia kaivauksia, Atena Kustannus 2000
Nyrhinen, Tiina: Antiikki läpäisee sitaattien aikakauden. - Nyrhinen, Tiina ja Väisänen, Hannu: Vedostuksia. Suomalaista taidegrafiikkaa 2000-luvulta. Helsinki: Otava 2003.

Introduction

Homepage

Kirsi Neuvonen’s production is often serial. Her recurring basic themes include dresses, houses, trees, fountains, pitchers and strong classical maidens. Her lines are delicate and the backgrounds of rich autumn colours are given their timeworn effect by patination.

In Neuvonen’s works, the western cultural heritage is transformed into a diverse and multifaceted associative chain. The world of graphical flowers and gardens is often inhabited by a stylized human figure whose being draws from the small classical clay figures. Time and the ancient calligraphic writing have lately occupied Neuvonen equally as much as the contemporary, highly relevant system of recording years and times of days. The old is post-modernised whereas contemporary is gently patinated. In 2002, Neuvonen created a collection Pala taivasta, pala maata (A Piece of Earth, a Piece of Heaven) for the Retretti Art Centre. She used architectonic elements, such as rusty iron walls and unusual wall colours to create a desired atmosphere.

Neuvonen recently made a commission work for an Evangelic-Lutheran chapel in Tampere. This edition of prints, titled Ikuisen elämän lähde (Well of eternal life), consists of diptykes whose other side has the word of the day and the other an appropriate image. Following her previous trend, the eluded subject of the role of women in history became the central theme of this edition as well. Through her art, Neuvonen provides new insights into established stories of art history.

CV

Born in 1960 in Keuruu. Lives and works in Jyväskylä.

Studies at Senior High School of Arts, Savonlinna 1976–1979, Department of Visual Arts, The College of Orivesi 1979–1980, Lahti School of Arts 1980–1984.

Works exhibited first in Keuruu in 1981. Participated in numerous Finnish group and collective exhibitions, international exhibitions of Finnish Art, Printmaking Biennials and Triennials e.g. in Jyväskylä, Finland; Belgium, Italy, Yugoslavia, Poland, Japan, Holland, France, Norway, England and Ireland. Private exhibitions in France, Sweden, England and Scotland.

Awards: State of Finland, Visual Arts Award in 1987, State of Finland Award in 1997.

Lecturer at Jyväskylä University, Department of Art and Culture Studies since 1985.

Member of the National Council for Visual Arts 2000–2003.

|